'trendsetter in de lucht' (vaak gekopieerd, nooit geëvenaard)
Opleiding ballon - Vereisten
Privaatpiloot (PPL)
De PPL vergunning laat u toe om solo (=alleen) en/of met passagiers te vliegen onder wat men noemt VMC (Visual Meterological Conditions = vliegen ‘op zicht’). U mag dus het mooie België verkennen, maar ook Europees; het brevet is immers geldig in heel de EG. De uitoefening van uw brevet ‘privaat piloot ballon’ mag echter geen aanleiding geven tot enige vorm van commerciële exploitatie. (hiervoor is een beroepsvergunning vereist; = brevet beroepspiloot).
De opleiding bestaat uit een theoretisch en praktisch gedeelte. Wij zorgen voor de begeleiding en voorbereiding v.d. kandidaat:
- bij het aanvragen van hun medische keuring
- voor het theoretisch en praktisch examen
Wettelijke vereisten
- Leeftijd van 16 jaar hebben bereikt
- In het bezit zijn v.e. geldige oefenvergunning en een vliegboek (dus ook een geldige medische keuring)
- Voorkennis is niet vereist
Medische geschiktheid
Het vrij uitgebreid initieel medisch onderzoek bestaat uit diverse onderdelen als : bloedonderzoek, een neus-, keel-, oren en oog-onderzoek, een thorax, een ECG en een EKG. Een bril of lenzen zijn geen probleem.
Praktijk

Uiteraard is het volgen van de praktijklessen een avontuurlijke en sportieve activiteit. We kunnen u verzekeren dat er vaak "gezweet" wordt. Het is immers algemeen gekend dat je een ballon slechts kan besturen door het kiezen van de luchtlaag. Hetgeen heel wat ‘feeling’ en evaring vereist.
Het enorm geaccidenteerd terrein in Vlaanderen (bijna nergens ruilverkaveling) zijn bovendien een uitzonderlijk mooie toegevoegde waarde voor de belevenis als passagier, doch voor de piloot vergt dit steeds een opperste concentratie voor het juiste inschatten van de landingscondities en –terreinen. Deze eerste solo-prestatie wordt dan ook – na goede afloop - met de nodige Champagne gevierd !
Examens
Alle theoretische examens worden afgelegd door het Bestuur van de Luchtvaart te Brussel. Dit examen behandelt alle noodzakelijke onderdelen van het ballonvaren, zoals de reglementering, algemene technische kennis, menselijke prestaties en beperkingen, meteo, navigatie, operationele procedures, vluchtbeginselen en communicatie.
Wettelijk zijn 12 vaarten vereist alvorens men het praktisch examen kan aanvragen. Je kan deze vaarten doen met je eigen materiaal of in huurformule. Reken echter reëel op 20 à 40 uur praktijk teneinde te slagen in de praktische test. Wat concreet in realiteit neerkomt op ongeveer 1 jaar gepassioneerd bezig zijn. Het praktijk examen wordt afgenomen door een erkend instructeur. Tijdens de vaart worden alle ballonaspecten concreet getest en beoordeeld.
Een theoretisch en praktisch radio-examen is aangeraden bij de basisopleiding, maar vereist indien je wil varen met publicitaire doeleinden of betalende passagiers wil meenemen.
CPL
Je behaalt je ballon beroepsvergunning na minimaal 50 vaarten, het bezitten van de radiovergunning en het slagen in een bijkomende opgelegde barograaftest. Vanaf dat ogenblik zijn professionele vaarten toegestaan. Echter voor het commercieel uitbaten van ballonactiviteiten is een ‘Vergunning voor Luchtarbeid’ vereist, welke door het Bestuur van de Luchtvaart enkel wordt afgeleverd aan bedrijven.