'trendsetter in de lucht' (vaak gekopieerd, nooit geëvenaard)
Opleiding helikopter - Theorie
Om een beetje inzicht te krijgen in het besturen van een helikopter dien jij uiteraard eerst op de hoogte te zijn van de onderliggende theorie. Dus een beetje wetenschappelijk inzicht is gewenst.
Ten einde de theoretische instructie tot een minimum te beperken vind je hierbij reeds enige info zodat je niet meer als ‘leek’ start met je eerste piloot-ervaring. Het is echter vanzelfsprekend dat de eigenlijke opleiding veel meer omvat dan deze summiere index. Maar je proeft wel reeds van ...
Je toestel
Helikopters zijn de meest veelzijdige en flexibele vliegmachines die er bestaan. De toestellen zijn de enige die in de lucht 3-dimensionaal kunnen bewegen. Met een helikopter kun je allerlei dingen doen die een vliegtuig niet kan: achterwaarts vliegen, stilhangen in de lucht, draaien zonder daarbij vooruit te moeten vliegen, vanuit stilstaande positie opstijgen...
Wie ooit al in een helikopter heeft gevlogen, weet dat je er in de lucht sensationele dingen mee kan doen. Dat betekent ook wel dat vliegen met een helikopter redelijk complex is. De piloot moet in drie dimensies denken en de hele tijd zijn benen en armen gebruiken om de helikopter in de lucht en op de gewenste koers te houden.
Je moet dus aan veel zaken tegelijk denken en verschillende handelingen tegelijkertijd verrichten.
Het toestel waarmee je de initiatievlucht maakt, is meestal een Robinson 22, een helikopter die uiterst geschikt is voor initiatievluchten en trainingen. De (in vaktaal) R22 is uitgerust met een dubbele besturing en biedt plaats aan een instructeur en een leerling. De Robinson 22 kan maximum 450 kilometer afleggen, de kruissnelheid is 150 kilometer per uur.
Besturing
Het draagvlak v.e. vliegtuig bestaat uit 2 vleugels. Deze hebben een gelijk profiel. (min of meer druppelvormig)
Wanneer men een profiel in een laminaire stroming brengt (bv door voorwaartse snelheid) ontstaat er op deze profielen :
- bovenaan een onderdruk
- onderaan een overdruk
(Dit is de wet van Bernoulli, maar maak je hierover verder helemaal niet DRUK … ?)
Bij een helikopter vormen de rotorbladen het draagvlak waarbij dezelfde wetten en krachten spelen; alleen heeft men deze verkleinde vleugelprofielen op een as gemonteerd.
Deze as wordt aangedreven door een motor waardoor de rotorbladen door de lucht draaien in een bepaalde inclinatiehoek en tegen een bepaalde snelheid.
Een helikopter heeft vier primaire stuurorganen:
- de collective : regelt de invalshoek van de rotorbladen, waardoor de heli meer of minder lift krijgt
- de cyclic : door de cyclic te bewegen, kantelt de rotorschijf in de gewenste richting waardoor de heli : snelheid krijgt en gestuurd wordt in de gewenste richting
- het voetenstuur (pedalen) : de staartrotor levert dus een kracht die het rondtollen opheft.
- de gashendel : geeft snelheid aan de rotorbladen
Maar voor we zover zijn, krijg je van ons zeker een beetje aerodynamica !