'trendsetter in de lucht' (vaak gekopieerd, nooit geëvenaard)
Opleiding helikopter - Vereisten
Privaatpiloot Helikopter (PPL)
De PPL vergunning laat u toe om solo (=alleen) en/of met passagiers te vliegen onder wat men noemt VMC (Visual Meterological Conditions = vliegen ‘op zicht’). U mag dus het mooie België verkennen, maar ook Europees; het brevet is immers geldig in heel de EG. De uitoefening van uw brevet privaatpiloot mag echter geen aanleiding geven tot enige vorm van commerciële exploitatie. (hiervoor is CPL vergunning vereist; = brevet beroepspiloot).
De opleiding bestaat uit een aantal modules die elk een aantal theorie en praktijk uren omvatten. Wij zorgen voor de begeleiding en voorbereiding v.d. kandidaat :
- bij het aanvragen van hun medische keuring
- voor het theoretisch en praktisch examen
Wettelijke vereisten:
- Leeftijd van 16 jaar hebben bereikt
- In het bezit zijn v.e. geldige oefenvergunning en een vliegboek (dus ook een geldige medische keuring)
- Voorkennis is niet vereist
Medische geschiktheid
Het vrij uitgebreid initieel medisch onderzoek bestaat uit diverse onderdelen als : bloedonderzoek, een neus-, keel-, oren en oog-onderzoek, een thorax, een ECG en een EKG.
Om de 6 jaar gebeurt een ‘groot’ medisch onderzoek, met bovenvernoemde tests. Om de 2 jaar dient een ‘klein’ onderzoek te gebeuren (bezoek aan een aangestelde arts)
Praktijk

Uiteraard is het volgen van de praktijklessen een avontuurlijke en sportieve activiteit. We kunnen u verzekeren dat er vaak "gezweet" wordt. Het is immers algemeen gekend dat een helikopter besturen behendigheid, reactiesnelheid en concentratie vraagt. Maar de "kick" als je slaagt is "o" zo groot. Eén van de mooiste momenten tijdens de opleiding is de eerste "solo" vlucht, het moment waar je als piloot je eerste (korte) vlucht volledig alleen maakt. De instructeur begeleidt je via radio contact, maar je moet het toch maar zelf helemaal alleen klaren. Deze prestatie wordt dan ook met de nodige Champagne gevierd !
Examens
Alle theoretische examens worden afgenomen door het Bestuur van de Luchtvaart te Brussel. Deze behandelen alle noodzakelijke onderdelen van het helikoptervliegen, zoals de reglementering, algemene kennis luchtvaartuig, vluchtprestaties en planning, menselijke prestaties en beperkingen, meteo, navigatie, operationele procedures, vluchtbeginselen en communicatie.
Het praktijk examen wordt afgenomen door een erkend instructeur. Tijdens de vlucht worden alle aspecten concreet getest en beoordeeld.
Een theoretisch en praktisch radio-examen dient te worden afgelegd alvorens definitief je licentie te bekomen.
Conversie en CPL
Je behaalt je vergunning per type helikopter (type rating). Dit is dus niet vergelijkbaar met een rij-examen voor auto's, waar u na het behalen van het rijbewijs met alle personenwagens mag rijden. Indien u met een ander helikoptertype wenst te vliegen, dient u een zogenaamd conversie-programma te doorlopen.
Meer info aangaande de ‘type ratings’ en verdere beroepsvergunning zijn steeds op aanvraag verkrijgbaar. Geef ons gerust een seintje.